vineri, 6 ianuarie 2012

PAPRIKAS UNGURESC DIN PUI CU MĂMĂLIGUŢĂ ROMÂNEASCĂ

”Conciliere gastronomică ȋntre popoare.”


Pentru paprikas am nevoie de:
1 pui (se pot folosi şi numai aripioare şi/sau ciocănele)
500g. ceapă
2 căpăţâni de usturoi
350g. ardei roşu tăiat cubuleţe (capia sau gogoşari)
Sare, piper, nucşoară, chimen, foi de dafin şi nelipsita boia de ardei.
Ceapa şi usturoiul se curăţă, se spală şi se toacă foarte mărunt. Nu vă uitaţi că e mult! Aşa şi trebuie! De aici se formează sosul savuros din final.
Ȋntr-o cratiţă se ȋncinge uleiul (cam 4-5 linguri) şi se căleşte bine ceapa cu usturoiul. Se adaugă puţină apă călduţă şi se amestecă. Când apa se evaporă se repetă operaţiunea de 5-6 ori până când se formează un fel de sos.
Se adaugă apoi ardeiul tăiat cubuleţe si se mai dinstuiesc ȋmpreună câteva minute.

Ȋntre timp, am porţionat puiul.

Am adăugat apoi componentele puiului ȋn cratiţă şi am pus deasupra apă călduţă cât să le acopere.
Am condimentat totul cu sare şi piper după gust, un praf de nucşoara, câteva foi de dafin, o linguriţă de chimen şi o lingură mare cu vârf de boia de ardei.
Se lasă la fiert până când apa a scăzut, iar carnea e bine fiartă. Dacă apa scade mai repede, iar carnea nu vi se pare bine fiartă, se mai poate adăuga puţină apă, dar neaparat caldă.

Acum mămăliga!
La români, mămăliga are cel puţin atâtea reţete câte variante are balada populară “Mioriţa” (adică foarte multe).
Pentru reţeta mea e nevoie de:
1,5 litri de apă;
500g. făină de mălai;
2 linguriţe de sare şi două linguri de ulei de măsline.
Am pus apa la fiert, iar când ea a ajuns la 60-70 de grade (adică ȋnainte de punctul de fierbere) am pus sarea, uleiul de măsline şi jumătate din cantitatea de mălai ȋntr-o ploaie uşoară, amestecând ȋncontinuu ca să nu facă gâlme (am vrut să scriu cocoloaşe, dar am evitat cacofonia!).
Se amestecă mereu până când compoziţia capătă consistenţa unei smântâni. Când ȋncepe să fiarbă, se adaugă şi cealaltă parte a mălaiului, tot sub formă de ploaie şi tot amestecând continuu. Se mai ţine pe foc aproximativ 5 minute amestecând, amestecând, amestecând… .

După ce o iau de pe foc, eu o pun deobicei ȋn recipiente de mărimi şi forme dorite, din care răsturnate, obţin efectele scontate (vezi deluşoarele din farfurie).
Guten Appetit!

Un comentariu: